Alkoholijuomien mainontakielto 2015 – Keitä suojelemme, mitä pahaa torjumme?

Copy of Project2
Olut Expo 2014, Helsingin Kaapelitehdas, la 25.10 klo 15.30

Alkoholimainontakeskustelu käy kuumana tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Olutliitto ry järjestää Olut Expo Finland 2014 -tapahtuman yhteydessä Helsingin Kaapelitehtaalla lauantaina 25.10. klo 15.30 keskustelun teemalla ”Mietojen alkoholijuomien mainoskielto. Mitä vastaan suojaudumme ja mihin saamme varautua 2015?”

CMYK_OLUT_SUOMI_Logo 500x500 200x200

Altavastaajina ovat
– kansanedustaja Mikael Jungner, SDP,
– toimitusjohtaja Teemu Lehto, Captol Invest Oy, Panimoliiton hall. jäsen,
– toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, EHYT ry.Kansainvälistä näkökulmaa oluen markkinointiin ja kuluttajamainontaan tuo Euroopan Oluenkuluttajien Liiton EBCU:n puheenjohtaja, hollantilainen Henri Reuchlin.

Keskustelun juontajana on Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.Tilaisuus kuuluu Olutliiton Olut Expo 2014:ssä järjestämän Olut-Suomi 2014 – Olutseurapäivän ohjelmaan.

Keskustelussa on tarkoitus nostaa esille linjauksia ja määräyksiä, jotka koskevat alkoholilain 33 ja 40 §:n muuttamista ja uuden lain voimaanastumista vuonna 2015, siis mietojen alkoholijuomien mainontaa ja markkinointia.
– Mitä vastaan mainontakielloilla suojaudumme?
– Minkälaisia haasteita ja vaikeuksia uusi laki aiheuttaa alan elinkeinoille sekä ennen kaikkea kuluttajille?
– Ovatko kansanedustajat saaneet tarpeeksi ja riittävän monipuolista tietoa alkoholin mainontaa (ja tulevaa alkoholilain kokonaisuudistusta) koskevassa lainsäädäntötyössä? Kuka ohjaa lainsäätäjiä?

Valviran ohjeistus, mikä on sallittua ja kiellettyä ensi vuoden alusta, valmistuu vasta marraskuussa. Aikataulu tuo ongelmia monien yritysten markkinointisuunnitelmien ja -budjettien kannalta. Entä mihin olutharrastaja saa varautua ensi vuoden alussa, jos hän kehuu suosikkioluttaan verkkosivuillaan tai Facebookissa?

Keskustelutilaisuuden kesto on noin tunti. Läsnä on kattava joukko olut- ja alkoholialojen ammattilaisia sekä olut- ja viskiharrastajia, joita lainsäädäntö koskee.

Tule sinäkin!

Lisätietoja antaa: Heikki Kähkönen, puheenjohtaja, Olutliitto ry, p. 050 353 8885, puheenjohtaja@olutliitto.fi.