André Brunnsberg valittiin EBCU:n (European Beer Consumers Union) hallitukseen

Helsinkiläinen André Brunnsberg valittiin EBCU:n hallitukseen järjestön syyskokouksessa, joka pidettiin viime viikolla Monzassa, Italiassa. Eurooppalaisia oluenkuluttajia edustava kuluttajajärjestö EBCU sai nyt ensimmäistä kertaa suomalaisen hallitusjäsenen.

Suomea edustaa EBCU:ssa Olutliitto, joka on yli 2000 olutkuluttajaa ja 32 jäsenseuraa edustava suomalainen olutkuluttajien kattojärjestö. Brunnsberg on ollut mukana Olutliiton hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana 2007-2016, sekä edustanut Olutliittoa EBCU:n kokouksissa vuodesta 2008 lähtien.

EBCU:ssa on tällä hetkellä mukana 18 eri olutjärjestöä 16 eri maasta, uusina jäsenmaina Ranska, Espanja ja Kreikka. Jäseniä EBCU:ssa on lähellä 250 000, josta melkein 190 000 kuuluu brittiläiseen CAMRA:an (Campaign for Real Ale).

– Olen kiitollinen siitä, että minut valittiin mukaan hallitukseen, näen että EBCU tekee todella tärkeätä työtä olutkuluttajien eduksi kansainvälisellä tasolla, kertoo Brunnsberg. Siitä on jo pitkä aika, kun hallituksessa viimeksi oli jäsen maasta, jossa on alkoholimonopoli, joten haluan tuoda sen aspektin nyt voimakkaammin esille ja esim. selvittää pohjoismaiden alkoholimonopolien hintaerot ja mistä ne johtuvat. Sen lisäksi työtehtäviini tulee kuulumaan EU:n säädökset ja niiden seuraaminen.

Brunnsberg on myös aktiivinen kotiolutharrastaja ja kansainvälisesti arvostettu oluttuomari. EBCU on viime aikoina korostanut, miten tärkeä rooli kotioluella on elävässä olutkulttuurissa.

– Työtehtäviini tulee myös kuulumaan kotioluet. Ympäri Eurooppaa syntyy jatkuvasti uusia pienpanimoita, ja niiden perustajat ovat melkein aina kotiolutharrastajia. Nämä pienpanimot tuovat laajan valikoiman oluttyylejä markkinoille ja ylläpitävät monipuolista oluttarjontaa olutkuluttajille, kertoo Brunnsberg.

André Brunnsbergin tavoittaa sähköpostilla: andre.brunnsberg”ät”ebcu.org

Lisää tietoa EBCU:sta: www.ebcu.org