Hyvä Tuomas Pertti Oksa on poissa

Pertti Oksa 1957-2015. Kuva: Heikki Kähkönen.

Pertti Oksa 1957-2015.

Suruviesti kertoi tänään, että viime joulun alla Olutliiton nimeämä vuoden 2014 Hyvä Tuomas Pertti Oksa menehtyi vaikean sairauden murtamana varhain tänään kotonaan Mikkelissä. Kuollessaan Pertti oli 57-vuotias.

Pertti oli vilpitön ja väsymätön suomalaisen oluen puolestapuhuja vuosikymmenen ajan. Hän oli oiva esimerkki suomalaisen perheyrittämisen voimasta ja kotimaiseen raaka-aineeseen perustuvasta oluen valmistuksen perinteestä, kuten aiempien vuosien Hyvät Tuomaat totesivat viime Tuomaan päivänä.

Kun tapasin Pertti Oksan viimeisen kerran viime joulukuussa, vain muutamaa päivää ennen Hyvän Tuomaan nimitystä, hän kertoi arvostavansa nimitystä suuresti, sillä sen tekivät hänen kollegansa eli olutalan asiantuntijat ja pienet panimoyrittäjät. Hän jaksoi tuolloin myös olla kiinnostunut, mitä olutrintamalla tapahtuu.

Pertti Oksa oli monipuolinen ravintolayrittäjä ja uusien trendien haistaja. Hän aavisti jo varhain suomalaisen olutkulttuurin kehityksen kohti käsityöoluita ja uusia makuja. Hän perusti 1990-luvun alussa Pub Naapurin Mikkeliin. Vuonna 1994 hänet nimitettiin Vuoden Olutkrouvariksi Suomessa.

Vuonna 1995 Pertti kävi Mustialan pienpanimokurssin, minkä jälkeen hän muutti pubinsa ravintolapanimoksi. Pub Naapurista tuli Pienpanimo Naapuri.

Vuonna 2002 hän laajensi panimotoimintaansa hankkimalla omistukseensa lappeenrantalaisen Saimaan Panimon. Seuraava askel oli Panimoravintola Bruuverin avaaminen Helsingin ydinkeskustassa 2006. Vuonna 2011 panimo muutti nimensä Saimaan Juomatehtaaksi. Uusi panimo aloitti Mikkelissä kesällä 2013. Panimoyrtityksen kasvun rinnalla Pertti Oksa laajensi Oxa Oy:n ravintolatoimintaa Mikkelissä.

Pertti Oksaa jäävät kaipaamaan vaimon lisäksi kaksi aikuista lasta sekä suuri joukko ystäviä. Työtoverit muistavat hänet rehtinä ja tunnollisena työnantajana.

Me suomalaiset olutharrastajat, alan ammattilaiset ja koko olutseuraväki kunnioitamme Pertin muistoa. Otamme myös osaa omaisten ja läheisten suureen suruun.

Heikki Kähkönen
Olutliitto