Hyvää uutta vuotta Olutliitolta!

Olutliitto toivottaa kaikille hyvää uutta vuotta oluen tarjoiluvinkkien kera. Katso tästä miten uuden vuoden juhlan oluet kannattaa tarjoilla!

Oikeanmuotoisesta lasista tarjoiltuna olut esittelee parhaat puolensa. Lasin valintaan vaikuttavat oluttyyppi, oluen ulkonäkö, tarjoilulämpötila sekä annoksen koko. Hyvään olutlasiin mahtuu annos olutta sekä vaahtokukka, joka suojelee oluen aromeita ja saa oluen maistumaan vielä paremmalta. Hyvässä viinilasissa on samoja ominaisuuksia kuin hyvässä olutlasissakin, joten sitä voi hyvin käyttää.

Oluen vaahdon muodostumisen kannalta on tärkeää, että lasi on puhdas. Olutravintolassa siksi pesun jälkeen olutlasi huuhdellaan vielä vedellä, jotta viimeisetkin pintaan jääneet rasva- tai pesuaineet jäämät huuhtoutuvat pois.

Vaaleat oluet ovat parhaimmillaan jäähdytettynä +4–8 asteeseen. Tummat oluet tarjotaan +11–16-asteisina, jolloin paahteiset runsaat maut pääsevät oikeuksiinsa. Erikoisvahvojen nautiskeluoluiden aromit ovat parhaiten tasapainossa, kun ne tarjoillaan +15–18 asteisina.

Kaikki oluet tulee kuitenkin säilyttää viileässä, alle 20 -asteessa. Ota tummemmat oluet huoneenlämpöön noin puoli tuntia ennen tarjoilua. Huomaa myös, että oluen kaataminen lasiin lämmittää juomaa aina muutaman asteen.

Useimmat oluet kaadetaan lasin sisäpintaa pitkin pitämällä lasia vinosti kallellaan. Kun olet kaatanut 2/3, nosta lasi pystyyn, jotta saat oluen pinnalle vaahtokukan.

Joillain oluilla on oma kaatotyyli, jota kannattaa noudattaa. Sen myötä oluen maku on parhaimmillaan. Esimerkiksi suodattamattomia vehnäoluita puolestaan kaadetaan lasiin sisäpintaa pitkin noin puolet pullon sisällöstä. Sitten olutpulloa pyöräytetään, jotta sakka saadaan sekoittumaan juomaan tasaisesti. Sitten loputkin oluesta kaadetaan lasiin.