Joulupukki avaa Euroopan jouluolutkauden Helsingissä lauantaina 25.10.

IMG_5523Olut on kautta vuosisatojen kuulunut suomalaiseen ja eurooppalaiseen joulupöytään. Olut oli Suomessa juhlakauden juoma ennen kristillistä juhlaperinnettä. Entisaikaan oluiden valmistaminen aloitettiin satokauden päätyttyä, kun viljat oli saatu kerättyä talteen talven varalle.

Nykyisin ensimmäiset jouluoluet tulevat markkinoille jo kekrin tienoilla loka-marraskuun vaihteessa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, ainakaan historian aikakirjojen valossa. Vanhan satokauden päätösjuhlan kekrin ja myöhempien aikojen joulun juhlamenot ovat meillä sekoittuneet toisiinsa.

– Jo muinaissuomalaisten valmistama, maailman vanhimpiin oluttyyleihin kuuluva sahti on jo vuosisatojen ajan kuulunut suomalaiseen jouluperinteeseen, joulupukki muistuttaa.

Suomessa viime keväänä runsaasti julkista keskustelua herättänyt ja maailmalla hyvän tahdon lähettiläänä tunnettu joulupukki julistaa Euroopan jouluolutkauden avatuksi Helsingin Kaapelitehtaalla lauantaina 25.10. klo 14.30.

Henri Reuchlin pic low res

Henri Reuchlin, EBCU.

Avustavina tonttuina ovat Euroopan Oluenkuluttajien Liiton EBCU:n hollantilainen puheenjohtaja Henri Reuchlin ja Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.

Aito suomalainen joulupukki on juhlakauden oluiden ystävä. Pukin mukaan jouluun valmistautuessa on syytä muistaa pysyä kohtuudessa.

– Kohtuullisesti nautittuna sahti muiden maltaisten, joskus tuhtienkin jouluoluiden tapaan kuuluu aidon suomalaisen joulupukin eliksiireihin, joista hän saa voimaa ja puhtia etenkin pitkillä, maailman kaikkiin kolkkiin suuntautuvilla joulunajan matkoillaan, joulupukki toteaa.

Tapahtuma on osa Olut Expo Finland 2014 -festivaalin yhteydessä järjestettävää Olut-Suomi 2014 – Olutseurapäivää. Tilaisuuden jälkeen on vuorossa EBCU:n ja Olutliiton kansainvälisen toiminnan esittelyä sekä olutaiheinen tietokilpailu kolmihenkisille joukkueille. Joulupukki on paikalla noin klo 14-16.

Keskustelu alkoholimainonnasta

Alkoholimainontaan liittyvä keskustelu käy kuumana tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Teemapäivään kuuluu myös ajankohtainen keskustelu ensi vuonna voimaan astuvasta alkoholijuomien mainontaa rajoittavasta laista. Tilaisuus järjestetään Helsingin Kaapelitehtaalla lauantaina 25.10. klo 15.30.

”Mietojen alkoholijuomien mainoskielto. Mitä vastaan suojaudumme ja mihin saamme varautua 2015?” -keskustelun altavastaajina ovat toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, EHYT ry, kansanedustaja Mikael Jungner, SDP, ja toimitusjohtaja Teemu Lehto, Captol Invest Oy.
Copy of Project2
Tilaisuudet välitetään internetin välityksellä suorina lähetyksinä maailmalle sekä jälkikäteen tallenteina YouTuben kautta.  Linkki liikkuvaan kuvaan ja elävään ääneen on ladattavissa Olut Expon nettisivuilta www.oluetexpo.fi ja Olutliiton sivuilta www.olutliitto.fi.

Vuonna 2000 perustettu Olutliitto ry on oluenkuluttajien valtakunnallinen etujärjestö, joka edustaa Suomea Euroopan Oluenkuluttajien Liitossa, EBCU:ssa. Olutliiton tehtävänä on puolustaa oluenkuluttajien oikeuksia sekä vaalia olutkulttuuria toimien oluen monipuolisen tarjonnan säilymisen puolesta. Liitto toimii myös oluenkuluttajien äänitorvena lainsäätäjien ja alkoholielinkeinojen suuntaan. Olutliitossa on 33 rekisteröityä jäsenyhdistystä, joissa on yli 2000 jäsentä