JOULUPUKKISÄÄTIÖ ALOITTI NOITAVAINOT SUOMESSA

Oluenystäviä ja olutseuroja yhdistävä Olutliitto ry paheksuu syvästi Joulupukkisäätiön ja Oy Santa Claus Licensing Ltd:n toimet, joilla nämä estävät Suomen tunnetuinta joulupukkia, Timo Alarik Pakkasta, käyttämästä virallisia joulupukin tunnuksia. Säätiö edellyttää joulupukeiltaan ehdotonta nuhteettomuutta, joihin satunnainen oluennauttiminen ei kuulu.

Pakkanen on Olutliiton jäsenseuran, Kohtuullisen Hutikan Pyhän Veljeskunta K.H.P.V. ry:n, pitkäaikainen puheenjohtaja. Pakkasen syrjäyttämisestä suomalaisen joulupukin tehtävistä uutisoi Ilta-Sanomat.

”En voinut vielä eilen illalla kuvitella herääväni aamulla noitavainojen Suomeen. Timo Pakkanen on humaani ja sivistynyt kohtuukäytön ystävä. Olutliitto ja kaikki suomalaisen oluen ystävät antavat varauksettoman tukensa hänen toiminnalleen kansainvälisenä hyvän tahdon lähettiläänä, aitona suomalaisena joulupukkina”, sanoo Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.

Joulupukkisäätiö on taantunut jonnekin noitavainojen ja 1800-luvun kaksinaismoralismin välimaastoon. Kähkönen muistuttaa, että kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi kärsi samanlaisista vainoista lähes 150 vuotta sitten. Seitsemän veljestä on suomalaisen kirjallisuuden perusteos, ja yksi tunnetuimpia kansanperinteemme kuvauksia on joulunvietto Jukolan veljesten tuvassa oluen valmistuksineen ja nauttimisineen.

”Professori August Ahqlvist teilasi Kiven tuotantoineen. Kivi oli omaa aikaansa edellä. Aivan kuten Kivi avasi silmämme suomalaisuudelle, Timo Pakkanen on avannut latua tekemällä suomalaista joulunvieton perinnettä, kulttuuriamme ja koko Suomea tunnetuksi ympäri maailman. Työstään Pakkanen on saanut lukuisia julkisia tunnustuksia”, Kähkönen muistuttaa.

Olutliiton puheenjohtajan mielestä Joulupukkisäätiön johto, Petri Paarnio etunenässä, liittyy augustahlqvistalaisten katkeamattomaan kaksinaismoralistien ketjuun, joka kulkee irrallaan kaikesta arkitodellisuudesta. Säätiö nakertaa samalla pohjaa satojen vuosien suomalaiselta perinteeltä kieltämällä joulupukilta oluennauttimisen. Niinpä Olutliitto toivoo, että säätiön johto tulisi tolkkuihinsa ja palauttaisi Pakkaselle oikeudet Santa Claus Land Finland -tunnuksiin.

”Huojentuneena voin vain todeta, että Joulupukkisäätiön toiminta on niin typerää, että se kääntyy Timo Pakkasen, joulupukin, oluen ja kohtuullisten elämäntapojen voitoksi. Herätkää säätiön ahlqvistit, joulu on jo pian ovella!,” Kähkönen toteaa.

Yhteystiedot: Heikki Kähkönen, puheenjohtaja Olutliitto ry, p. 050 353 8885, puheenjohtaja()olutliitto.fi

Lähteenä käytetty Ilta-Sanomien uutinen: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288691479759.html