Kohtuukäyttö mukaan alkoholilain uudistukseen

STM:n johtaja Kari Paaso sanoo Helsingin Sanomissa (14.8.), että syksyllä eduskunnan käsittelyyn tulevan alkoholilain kokonaisuudistuksen ”valmistelutyötä on vuosien mittaan tehty jo hirveästi”. Se on totta. Paasolla ja erityisesti hänen aisaparillaan hallitusneuvos Ismo Tuomisella on varmasti jo sen seitsemän eri versiota uudesta alkoholilaista lisäkiristyksineen.

Alkoholilain kokonaisuudistusta on pyöritetty eduskunnassa jo 5-6 vuotta. Asia ei ole edennyt juuri mihinkään, vaikka toki kiristyksiä on tullut mm. mietojen juomien mainontakiellon myötä.

Aika on kuitenkin tehnyt tehtävänsä. Nykyinen eduskunta on edellisiä valtiopäiviä vapaamman alkoholipolitiikan kannalla, ja sen pitää näkyä myös lainsäädäntötyössä. STM:n virkamiehet eivät voi harjoittaa omaa sanelupolitiikkaansa ja kävellä lainsäätäjien yli umpimielisillä näkemyksillään ja vanhakantaisella sääntely- ja rajoituspolitiikallaan.

On hyvä muistaa, että alkoholilain kokonaisuudistuksen valmistelun aikana on toteutettu myös raittius- ja terveysjärjestöjen suuri rakenne- ja järjestöuudistus, jonka myötä on saatu hintojen korotuksen ja saatavuuden rajoittamisen sekä laajemman sääntelyn politiikalle vahva niin sanottu ”kansalaisten tuki”. Tämä kymmeniä miljoonia euroja valtion budjettirahoja vuodessa raittiuspropagandaan upottava koneisto tulee pistämään hanttiin minkä vain kykenee ja ehtii.

Meidän oluenystävien on pidettävä vain päämme ja oltava mukana keskustelussa aivan sen ydintä myöten. Juomakulttuuri on rajussa muutoksessa. Humalahakuisuuden rinnalle haetaan yhä enemmän makukokemuksia ja elämyksiä humaltumisen sijaan. Tässä edelläkävijöitä ovat erityisesti nuoret aikuiset.

Nykyinen alkoholipolitiikka on tullut tiensä päähän. Noin kymmenesosa aikuisväestöstä juo yli puolet kaikesta alkoholistamme. Toinen kymmenesosa on umpiraittiita. Suomalaista rajoituksiin ja veronkorotuksiin perustuvaa alkoholipolitiikkaa tehdään kuitenkin näiden kahden vähemmistön ehdoilla. On vihdoinkin aika ottaa kohtuukäyttö ja suuri kansalaisten enemmistö mukaan alkoholilain valmistelun perustaksi.

Kohtuukäyttö on ihmisten arkea. Olut ja muut miedot alkoholijuomat ovat kohtuullisesti nautittuina jopa eduksi terveydelle, eikä naukku päivässäkään aja ketään vielä turmioon.

Heikki Kähkönen
Olutliitto ry