Olut on otettava osaksi matkailustrategiaa

Suomalaisia oluenkuluttajia edustava Olutliitto vaatii oluen ja sen valmistuksen ottamista mukaan valtakunnallisiin matkailun- ja ruokakulttuurin kehitysohjelmiin. Liiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen tähdentää, että alueellisesti oluenvalmistajat ja raaka-aineentuottajat on saatettava osaksi paikallista lähiruokastrategiaa.

Suuret Oluet - Pienet Panimot, Helsinki 2014. Kuva: Heikki Kähkönen.

Suuret Oluet – Pienet Panimot, Helsinki 2014. Kuva: Heikki Kähkönen.

Suomessa on tällä hetkellä lähes ennen näkemätön määrä panimoita. Niiden lukumäärä on jo kivunnut reilusti yli 50:n. Olutpanimoita on melkein joka maakunnassa.

”Kun mukaan otetaan vielä yli tuhatvuotias perinneoluemme sahti, luulisi matkailuväen ymmärtävän, minkälainen aarre meillä on myös kansainvälisesti hyödyntämättä”, Kähkönen tähdentää.

Helsingissä on olutta pantu teollisesti yhtäjaksoisesti yli 250 vuotta. Olutta siemaillen on rakennettu Suomenlinnan valtavat varustukset, vietetty turvattua elämää Turun linnassa ja vartioitu itärajaa Olavinlinnassa.

Olut kuuluu lukuisiin Euroopan turistikohteisiin. Kuka voisi kuvitella Dublinia ilman Guinness Storehousea tai Amsterdamia vailla Heineken-museota? Kööpenhaminalle leimansa antavat Carlsberg ja pienpanimot, Münchenille oluttuvat ja biergartenit sekä Lontoolle vanhat ja idylliset pubit.

Suuret Oluet - Pienet Panimot, Helsinki 2014. Kuva: Heikki Kähkönen.

Suuret Oluet – Pienet Panimot, Helsinki 2014. Kuva: Heikki Kähkönen.

Suomessa ei ole yhtään olutkauppaa. Eivätkä pitkäripaiset, joista saa vahvoja oluita, ole auki sunnuntaina. Koska mainonta on kiellettyä, turisteille ei saa edes kertoa, että suomalaisen oluen perustana on kotimainen viljaraaka-aine, monisatavuotinen perinne ja ihmiskäsin tehtävä työ.

”Tšekin Plzeň, tuo vaalean lageroluen kehto, on Euroopan kulttuuripääkaupunki tänä vuonna. Tuskin kenellekään jää epäselväksi, että Plzeň on Pilsner Urquellin kotikaupunki. Olut kuuluu kulttuuripääkaupunkiin. Toivottavasti kulttuurimatkailuun joskus myös meillä Suomessa”, Olutliiton puheenjohtaja kirjoittaa OlutPOSTI-lehden kolumnissa.

Olutliitto piti 16. liittokokouksen viikonvaihteessa Helsingissä. Liitto tukevoitti hallitustaan eri alojen asiantuntijoilla ja osaajilla. Helsinkiläinen olutkirjoittaja Heikki Kähkönen jatkaa Olutliiton puheenjohtajana toista kauttaan.

Muut hallituksen jäsenet ovat André Brunnsberg, Seija Heinola, Sirpa Huostila, Juhani Karakorpi, Timo Alarik Pakkanen ja Simo Raittila (Helsinki), Timo Anttila ja Ilmo Teikari (Vantaa), Antti Kotti (Somero) sekä Maria Markus (Jyväskylä).

Hallituksen varajäseniä ovat Niilo Orola, Antti Räty, Tom Skog ja Samuli Vapaasalo (Helsinki), Niko Kiiskinen (Jyväskylä), Jorma Lahdensuo (Lahti), Tapio Lundell (Lohja), Ilpo Markkola (Hämeenkoski) sekä Heino Tiilikainen (Porvoo).

Olutliitto ry on oluenkuluttajien valtakunnallinen ja riippumaton etujärjestö. Olutliiton tehtävänä on puolustaa oluenkuluttajien oikeuksia sekä vaalia olutkulttuuria toimien oluen monipuolisen tarjonnan säilymisen puolesta. Olutliittoon kuuluu 31 itsenäistä ja rekisteröityä olutseuraa tai yhdistystä. Olutliitto on jäsenenä European Beer Consumer Unionissa (EBCU) ja osallistuu sen kanssa kansainväliseen toimintaan.