Olutliiton puheenjohtaja: Hallituksen on laitettava alkoholilain muutos jäihin

Suomalaisia oluenkuluttajia edustavan Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen vaatii alkoholilain kokonaisuudistuksen palauttamista uuteen valmisteluun ja käsittelyn siirtämistä seuraavien eduskuntavaalien yli. Kähkönen kirjoittaa maanantaina ilmestyneessä Kantapöydässä-blogissaan, että

keskeisten hallituspuolueiden puheenjohtajien ja ministerien vaihdokset vievät pohjan pitkään valmisteilla olleelta lakiuudistukselta.

Kähkösen mielestä nyt on aika viheltää peli poikki lainvalmistelussa. Lakia valmistelleet keskeiset ministerit, Susanna Huovinen (sd.) ja Paula Risikko (kok.), eivät ole puheenjohtajapeleiltään ehtineet paneutua asiaan riittävällä tarmolla.

”Varsinkin peruspalveluministeri Huovisella on viime viikot mennyt huonosti päättyneen ministeritoverinsa Jutta Urpilaisen (sd.) puheenjohtajakampanjan vaalivankkureiden vetämiseen lainvalmistelun sijaan”, Kähkönen kirjoittaa.

Olutliiton puheenjohtajan mukaan Huovisen huolta ja taakkaa ei suinkaan vähennä se, että hänen aisaparinsa, sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko, joutuu uhraamaan suuren osan tarmostaan ja työajastaan Kokoomuksen puoluejohtajapeliin.

”Vielä kun samaan hengenvetoon ministeriön virkamiehet kirjoittavat parhaillaan hallitusohjelmaan sisällytettyä uutta raittiustyölakia, jonka valmistelu ja poliittinen käsittely ovat vielä aivan alkutekijöissään, riittää Huovisella puheenjohtajapelin jumiuttaneessa STM:ssä puuhaa ja sukkuloimista”, Kähkönen jatkaa.

Vastustus eduskunnassa holhoavaa alkoholipolitiikkaa ja tehottomia verojenkorotuksia vastaan on kasvanut tuntuvasti viime kuukausina. Eduskunnassa on jo käsittelyssä kaksi pienpanimoiden oluiden myynnin vapauttamiseen tähtäävää lakialoitetta. Lisää esityksiä ja vaatimuksia liberaalimman alkoholipolitiikan puolesta on odotettavissa myös Kokoomuksen ja Vihreiden puoluekokouksissa kesäkuussa.

”Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus on jo saavuttanut ohjelmassaan asettamat tavoitteensa, sillä uusi alkoholimainontaa rajoittava lainsäädäntö astuu voimaan vuoden 2015 alusta. Niinpä alkoholilain kokonaisuudistus pitäisi laittaa jäihin ja siirtää sen käsittely seuraavan eduskunnan harteille”, Kähkönen perustelee.

Olutliiton mielestä lain säätämisen siirtäminen vaalien yli olisi järkevä askel kansalaisten laaja tahtoa noudattavan sekä kohtuukäyttöä ja suomalaista työllisyyttä edistävän alkoholipolitiikan suuntaan.

Lisätietoja antaa: Heikki Kähkönen, Olutliiton puheenjohtaja, p. 050 353 8885,
puheenjohtaja()olutliitto.fi

Heikki Kähkösen blogi on luettavissa täällä: http://kahkonh.puheenvuoro.uusisuomi.fi/