Olutliiton puheenjohtaja: Luomuolut on kesän trendijuoma

Luonnonmukaisesti kasvatetuista raaka-aineista valmistetut luomuoluet ovat tämän kesän ehdoton trendi Suomessa. Kotimaisten isojen ja pienten panimoiden valikoimissa sekä maahantuojien salkuissa on ennätysmäärä luomuraaka-aineista valmistettuja oluita. Niiden saatavuus on parantunut sekä Alkoissa että päivittäistavarakaupoissa.

Luomuoluet ovat pikkuhiljaa tehneet tuloaan Suomen markkinoille koko 2000-luvun. Varsinainen läpilyönti oli Nokian Panimon Keisari Luomu -oluen valinta Vuoden Luomuelintarvikkeeksi vuonna 2011. Luomukisan voitto oli samalla ensimmäinen kerta, kun alkoholijuoma saavutti pääpalkinnon kotimaisessa elintarvikekilpailussa.

”Laatutietoiset kuluttajat haluavat, että luomu maistuu myös olutlasissa. Kotimaisen luomuohran saatavuuden parantuminen näkyy suoraan panimoiden valikoimissa. Kysynnän kasvu on lisännyt luomuohran viljelyä sekä panimoiden intoa valmistaa luomusta hienoja oluita”, sanoo Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.

Kähkönen on olutkouluttajana ja asiantuntijana Pyhtään Mallasmarkkinoilla perjantaina ja lauantaina 18.-19.7. Hän on valinnut yhdessä tapahtuman ravintolapäällikön, keittiömestari Kari-Jukka Koivistoisen, kanssa tapahtumaan luomu- ja lähioluita kolmelta kotimaiselta pienpanimoilta. Ne maistuvat yhdessä Kymenlaakson ja Etelä-Suomen lähituottajien raaka-aineista valmistettujen ruokien kanssa.

”Emme ole haalineet kaksipäiväiseen tapahtumaan kymmeniä erilaisia oluita vertailtaviksi. Keskitymme laadukkaisiin tuotteisiin ja aitoihin makuihin, jotka tulevat tuoreina lähituottajilta. Haluamme samalla korostaa, että suomalainen käsityöolut on tärkeä osa tämän päivän lähiruokakulttuuria”, Kähkönen perustelee.

Mallasmarkkinoiden pääjärjestäjä on Pyhtään Mallasseura ry. Tapahtumaan yhteistyökumppaneita ovat Pro Pyhtää ry, Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto, Kehittämisyhdistys Sepra ry, Rocking Food Oy ja Media Cerevisia Oy. Tapahtumaan on saatu tukea Euroopan Unionin LEADER-rahastosta.