Olutliitto: Alkoholilain uudistus on peruttava

Olutliitto ry Lehdistötiedote 30.9.2013

Suomalaisia oluenkuluttajia ja olutseuroja yhdistävä Olutliitto vaatii, että valmisteilla oleva alkoholilain kokonaisuuudistus peruutetaan. Uudistuksen perusteluiden pohja on kohta kohdalta pudonnut alta, joten koko uudistus on palautettava lähtötelineisiinsä.

Esimerkiksi matkustajatuonnin tilastointi on paljastunut niin epäluotettavaksi, ettei vuoden 2008 jälkeen tehtyjen veronkorotusten vaikutuksista tiedä kukaan.

– Miten ihmeessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL voi väittää, että matkustajatuonti on kasvanut vain hieman, kun tulli takavarikoi pelkästään viideltä ihmiseltä 5000 litraa juomia. On hämmästyttävää, ettei näin yksinkertaisesta ja olleellisesta asiasta saada varmaa tietoa, hämmästelee Olutliiton puheenjohtaja Jari Vaara.

Olutliiton mukaan maahantuonnin tilastointi on siirrettävä THL:ltä ja Valviralta Tullille, jolla ovat parhaat edellytykset tilastoinnin tekoon. Oluen kuluttajat ovat nykytilanteessa eriarvoisessa asemassa asuinpaikasta riippuen. Etelärannikon kuluttajilla on mahdollisuus ostaa laatuoluita Tallinnasta ja saada vielä kauppaketjun bonukset päälle. Kauempana asuvilla tätä mahdollisuutta ei yhtäläisesti ole.

Suomessa olisi vapautettava alle 7,0-prosenttisten juomien myynti päivittäistavarakauppaan, jotta kansalaiset olisivat edes oluen kohdalla tasavertaisia. Alkon osuus oluen myynnista on vain parin prosentin luokkaa, joten tämä muutos tuskin kasvattaisi alkoholin kulutusta.

Valmistelusta puuttuvat kokonaan kohtuukulutuksen myönteiset terveysvaikutukset, vaikka ne ovat kiistattomia. Kohtuullinen oluen siemailu estää muun muassa sydän- ja verisuonitauteja.

– Uudistuksen virkamiesvalmistelu on ollut luokatonta. Se perustuu saatavuuden ja hinnan kivijalkoihin, joita ei EU-Suomessa enää ole. Jos uudistukseen lähdetään näillä eväillä, joudutaan se avaamaan nopeammin kuin ajokorttiuudistus, toteaa puheenjohtaja Vaara.

Virkamiesvalmistelussa vedotaan toistuvasti siihen, että alkoholin kokonaiskulutus ei saa nousta. Olutliiton näkemyksen mukaan kokonaiskulutus ei ole häävi mittari tilanteessa, jossa 10 prosenttia juo puolet alkoholista. Tämä kymmenen prosenttia vaatii aivan muita toimia kuin tähänastiset epäonnistuneet rajoitukset, jotka kohdistuvat ongelmakäyttäjien sijaan kohtuukäyttäjiin.

Alkoholiveron tuotoista pitäisi Olutliiton mukaan osa ohjata suoraan sosiaalisten ongelmien ratkomiseen. Työttömyys, syrjäytyminen ja päihdeongelmat eivät ole oluen vika. On siis ihmeellistä, että juuri olut on valikoitunut lain valmistelijoiden viholliseksi numero yksi. Olutliitto muistuttaa, ettei oluen kulutus ole kasvanut vuosiin, päin vastoin. Sen sijaan valtion monopolin myymien laatikkoviinien myynti on moninkertaistunut.

– Uudistuksen logiikalla Alkojen pitäisi sijaita taajamien ulkopuolella, niillä pitäisi olla elintarvikekioski ja ne saisivat myydä mukaan korkeintaan keskiolutta. Nämähän ovat pienpanimoja koskevat säädökset, joten eivätkö ne toimisi myös Alkon kanssa, vitsailee lopuksi puheenjohtaja Jari Vaara.

Puheenjohtaja Jari Vaara Olutliitto ry

puheenjohtaja()olutliitto.fi