Olutliitto: Kohtuukäyttö nostettava raittiuden rinnalle terveyssuosituksissa

Oluenkuluttajia ja olutseuroja yhdistävä Olutliitto halua nostaa alkoholijuomien kohtuukäytön raittiusihanteiden rinnalle. Liiton mukaan suomalaiset ovat tänä päivänä kiinnostuneita juomien alkuperästä, valmistustavasta ja monipuolisista mauista.  Määrän sijaan laadukkaat juomat ja makukokemukset nousevat kehittyvässä juomakulttuurissamme yhä vahvemmin esille.

Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen arvostelee suomalaista alkoholipolitiikkaa ja miljoonien eurojen valtionapua nauttivia raittiusjärjestöjä ehdottoman raittiuden ihannoinnista. Varsinkin olut halutaan meillä tarkoituksellisesti yhdistää mieluummin juoppotteluun kuin moniarvoiseen juoma- ja ruokakulttuuriin.

”Turmiolan Tommin opetusten kaltaiset ihanteet eivät ole tätä päivää. Olut ei ole portti alkoholismiin, eikä alkoholipolitiikkaa pidä tehdä kohtuukäytön kustannuksella. Kohtuulliset juomatavat pitäisi ottaa meillä huomioon aikuisväestön terveyssuosituksissa. Itse asiassa kansainvälisten tutkimusten mukaan olut päivässä on terveydelle hyväksi, ” Kähkönen muistuttaa.

Olutliitto antaa tukensa sosiaalisessa mediassa laajalle levinneelle Tolkkua holhoukseen -kampanjalle. Oluenkuluttajilla on jatkossa oltava mahdollisuus nauttia kohtuuhintaista olutta tasokkaissa olutravintoloissa, hyvässä seurassa ja ammattilaisten anniskelemana.

”Monet olutseuroista ovat syntyneet maineikkaan olutravintolan tai paikkakunnan oman baarin ympärille. Hyvällä ravintolalla ja sen asiantuntevalla palvelulla on asiakkaille suuri sosiaalinen merkitys”, Kähkönen perustelee.

Olutkulttuurin kehittymisestä huolimatta oluen myynti ravintoloissa on romahtanut viime vuosina. Vain 15 prosenttia oluen tilastoidusta juodaan meillä anniskelupaikoissa. Viron viinaralli ja muu matkustajatuonti pudottavat ravintoloiden osuutta vieläkin pienemmäksi. Vuosituhannen vaihteessa ravintoloiden siivu olutmyynnistä oli vajaat 30 prosenttia ja 1990-luvulla jopa lähes puolet.

Olutliiton 15. liittokokous valitsi viikonvaihteessa Helsingissä järjestön uudeksi puheenjohtajaksi Heikki Kähkösen, 50, Helsingistä. Siviiliammatiltaan Kähkönen on toimittaja ja media-alan yrittäjä. Hän seuraa tehtävässä liittoa viisi vuotta johtanutta turkulaista Jari Vaaraa.

Liiton hallitukseen valittiin varsinaisiksi jäseniksi Mikael Baarman, Seija Heinola, Sirpa Huostila, Juhani Karakorpi, Simo Raittila ja Samuli Vapaasalo Helsingistä, Simo Hämäläinen Espoosta, Erkki Mukkila Kouvolasta, Heino Tiilikainen Porvoosta sekä Ilkka Mäkilä Tampereelta. Hallituksen varajäseniksi valittiin André Brunnsberg ja Tapio Siven Helsingistä, Tapio Lundell Lohjalta, Seppo Parviainen Tampereelta ja Jari Vaara Turusta

Heikki Kähkönen Kuva Mats Õun (1)

Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen. Kuva: Mats Õun.