Olutliitto ry on julkistanut olutpoliittisen katsauksen 2012-2013

oluthylly
Katsaus tuo uusia näkökulmia olueen,olutkulttuuriin ja olutpolitiikkaan. Näkökulmia avataan oluen sosiaaliseen ja taloudelliseen puoleen sekä pohditaan suomalaisen oluen ja olutkulttuurin nykytilaa.

Katsauksessa kritiikkiä saa virallinen alkoholipolitiikka, joka nojaa erilaisten myyttien,väittämien ja harhaanjohtavien tilastojen ja niiden tulkintojen varaan.

Mielipidekyselyiden asenteellisilla tulkinnoilla pyritään vaikuttamaan kansalaisten mielipiteisiin. Ilmapiirin muokkaamista on usean vuoden aikana käytetty hyväksi suunnitelmissa, joilla keskiolutta halutaan siirtää Alkoon.

Oluesta on tehty alkoholipoliittisten mielikuvien vanki korostamalla yli 4,7 prosenttisten oluiden näennäistä vahvuutta. Oluesta ovat  eniten äänessä ne jotka eivät sitä itse juo. Tässä katsauksessa äänensä saavat kuuluviin oluenkuluttajat ja alan asiantuntijat.

Kuluttajia edustava Olutliitto pitää tärkeänä rakentavaa keskustelua ja yhteistyötä alan kanssa. Alkoholilainsäädännön kokonaisuudistuksesta sanansa sanovat Matkailu-ja Ravintolapalvelut MaRa ry, Päivittäistavarakauppa PTY ry,
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliittory sekä Olutliitto ry.

Pienpanimotoiminnan haasteita ja toimintaa rajoittavia esteitä tutkitaan pienpanimoiden näkökulmasta. Alkoholimonopolin sekä panimoiden ulosmyynnin rajoitusten vuoksi yli 4,7 prosenttisten oluiden myyntikanavina ovat vain Alko ja ravintolat. Rajoituksista kärsivät pienpanimot taloudellisesti sekä oluenkuluttajat, joiden oikeutta ostaa kotimaisten panimoiden oluita rajoitetaan.

Katsaus on vain pieni raapaisu olutpolitiikkaan ja oluen monipuoliseen maailmaan ja kuten Jussi Lähde katsauksen esipuheessa sanoo ”Kädessäsi on keskustelunavaus, toive siitä että suomalaisesta olutkulttuurista ja siihen vaikuttavasta lainsäädännöstä voitaisiin keskustella”.

Matalaresoluutioinen katsaus pdf-muodossa

Korkearesoluutioinen katsaus pdf-muodossa.

Lisätietoja: Tapio lundell, Olutliiton hallituksen jäsen, p. 050 5394093, sihteeri@olutliitto.fi
Olutliiton puheenjohtaja Jari Vaara, p. 040 844 2623,puheenjohtaja@olutliitto.fi