Panimomestari Ilkka Hyttinen on vuoden 2012 Hyvä Tuomas

tuo joulu tullessas,
oluttynnör olallas!”

Ilkka Hyttinen

Olutliitto on nimennyt vuoden 2012 Hyväksi Tuomaaksi ansiokkaasta työstä olutkulttuurin hyväksi panimomestari, FM Ilkka Hyttisen, 66. Kangasalla eläkepäiviään viettävä Hyttinen on tehnyt pitkän uran Mallasjuoman ja Hartwallin oluiden kehittäjänä Lahdessa sekä panimoalan kouluttajana Suomessa ja ulkomailla.

Olutliitto jätti tällä kertaa valitsematta olutkulttuurin pahimman jarruttajan, Pahan Nuutin. Valinnat julkistettiin perjantaina eli Tuomaan päivänä Tampereella.

Valinnan suorittaneet Vanhat Hyvät Tuomaat halusivat tällä kertaa kutsua joukkoonsa olutalan todellisen veteraanin. Ilkka Hyttinen on valitsijoiden mukaan yksi ammattikuntansa parhaista edustajista Pohjoismaissa.

Menestyssoluiden kehittäjä

Hyttinen on alun perin koulutukseltaan filosofian maisteri biokemian alalta. Mallasjuoman palvelukseen hän astui vuonna 1975 pian Helsingin yliopistosta valmistumisensa jälkeen. Diplomi-panimomestariksi hän valmistui Birminghamin yliopistosta, Englannista, vuonna 1983.

”Ilkka Hyttinen ei ole vetäytynyt panimon keittohuoneeseen ja kellariin, vaan hän on aina ollut aktiivinen luennoitsija ja kouluttaja. Hän on kysytty vieras niin ammatti- kuin harrastajapiireissä. Hyttinen pystyy ottamaan yleisönsä yhtä hyvin Kööpenhaminan yliopistossa, jossa hän edelleenkin luennoi, kuin kuluttajien parissa”, perusteluissa todetaan.

Ennen eläkkeelle jäämistään Hyttinen ehti työskennellä Mallasjuoman ja Hartwallin palveluksessa Lahdessa liki 35 vuotta. Hyväntuulisen panimomestarin pitkään uraan mahtuu paljon kehitystyötä ja monta menestysolutta.

”Oluenystävät muistavat lämmöllä 2000-luvun alun tuotesarjaa, jossa tulivat markkinoille mm. Hartwall Spalter Pils IVA ja Roggenbier. Selkokielisyys ja halu tulla vastaan tavallista oluenkuluttajaa toimivat myös hänen kansantajuisessa olutoppaassaan”, Vanhat Tuomaat perustelevat.

Olutkulttuuri myötätuulessa

Olutliitto jätti valitsematta Pahan Nuutin ensi kerran sitten vuoden 2001. Liiton puheenjohtaja Jari Vaara iloitsee suomalaisen olutkulttuurin menestyksestä kuluvana vuonna. Oluen ystävät ovat saaneet torjuntavoittoja monilla rintamilla.

”Markkinointia rajoittava lakimuutos ei tullut eduskuntaan kelvottoman valmistelun vuoksi, Alko otti juhlavuonna uusia pienpanimo-oluita myyntiin ja toivon mukaan tiedotusvälineiden oluttietoisuus on parantunut. Myös ministeritasolla on ymmärretty, että pienpanimoiden ulosmyyntioikeus on perusteltu hanke, Vaara luettelee.

Maahan on perustettu lisää olutseuroja, uusia pienpanimoita on avattu ja kotimaisen käsityöoluen menekki on kasvussa.

”Lisäksi nuorten aikuisten sukupolvi on ottanut kohtuutta edistävän olutkulttuurin omakseen, mikä lupaa tulevaisuudelle hyvää”, Vaara sanoo.

Olutliitto ry. on oluenkuluttajien valtakunnallinen etujärjestö, joka edustaa Suomea Euroopan Oluenkuluttajien Liitossa, EBCU:ssa. Olutliitossa on 31 jäsenyhdistystä, joissa on yli 2000 jäsentä.

Lisätietoja antavat:
– Olutliiton puheenjohtaja Jari Vaara, p. 040 844 2623, 045 117 1654,puheenjohtaja@olutliitto.fi
– Hyvien Tuomaiden vanhin Pekka Kääriäinen p. 050 559 4013
– Panimomestari Ilkka Hyttinen, p. 0400 498 405, irphyttinen@gmail.com

Ilkka Hyttisen valokuvia on ladattavissa Olutliiton nettisivuilta:http://www.olutliitto.fi/index.php?CategoryId=1&PageId=29

*     *      *

Hyvä Tuomas, palkitut 1994–2012

1. sahtiyrittäjä Pekka Kääriäinen 1994
2. ylipanimomestari Boris Orlo 1995
3. ravintoloitsija Jarkko Kovasiipi 1996
4. messuisäntä ja ravintoloitsija Markku Korhonen 1997
5.–6. keräilijä, tietokirjailija Seppo Bonsdorff ja panimomestari Kimmo Jääskeläinen 1998
7. olutjournalisti Unto Tikkanen 1999
8. ravintoloitsija Juha Lehto 2000
9. alkoholivirkamies Pentti Salmi 2001
10. johtava tutkija Silja Home 2002
11. olutasiantuntija Kari Likovuori 2003
12. ravintoloitsija Anssi Pyysing 2004
13. ravintoloitsija Otto Lamberg 2005
14. panimomestari Sam Viitaniemi 2006
15. toimitusjohtaja Rami Aarikka 2007
16. toimituspäällikkö Kari Ylänne 2008
17. olut- ja viskimestari Mika Heikkinen 2009
18.–19. ravintoloitsijat Thomas Aschan ja Markku Ristevirta 2010
20. olutkouluttaja, kunniapuheenjohtaja Eve Vaittinen 2011
21. panimomestari, FM Ilkka Hyttinen, 2012

Paha Nuutti 1999–2012

1999 professori Pekka Puska, Kansanterveyslaitos
2000 Mainostoimisto SEK & Greyn suunnitteluryhmä
2001 (ei nimetty)
2002 kansliapäällikkö Markku Lehto, STM
2003 peruspalveluministeri Liisa Hyssälä (kesk.)
2004 ylijohtaja Ilkka Suojasalmi, STTV
2005 toimitusjohtaja Jaakko Uotila, Alko Oy
2006 hallitusneuvos Ismo Tuominen, STM
2007 toimitusjohtaja Antti Pankakoski, Altia
2008 ex-toiminnanjohtaja Mika Pyykkö, Terveyden edistämisen keskus
2009 pääministeri Matti Vanhanen (kesk.)
2010 toimitusjohtaja Cay Sevón, Turun kulttuuripääkaupunkisäätiö
2011 peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.)
2012 (ei nimetty)