Olutliiton periaateohjelma

Olutliitto

Olutliitto on kansallinen, riippumaton oluenkuluttajain yhdistysten yhteenliittymä.
Olutliiton tehtävänä on puolustaa oluenkuluttajan oikeuksia sekä vaalia olutkulttuuria toimien oluen monipuolisen tarjonnan säilymisen puolesta.
Olutliitto toimii oluenkuluttajien edustajana viranomaisten, kaupan, myynnin ja jakeluelinkeinon suuntaan. Olutliitto ry:n jäsen voi olla itsenäinen ja rekisteröity olutseura tai yhdistys.

Suojelee olutkulttuuria

Olutliitto varjelee ja ylläpitää monipuolista olutkulttuuria arvostamalla erityisesti perinteisiä, kansallisia ja paikallisia panimoita sekä perinteisiä oluita ja niiden valmistustaitoja.

Edistää monimuotoisuutta

Olutliitto kannattaa ja tukee kaikkia panimoita, jotka tuottavat korkealaatuisia oluita, erityisesti panimoita jotka tuottavat oluita perinteisin menetelmin sopusoinnussa kansallisesti ja alueellisesti vakiintuneiden olutlaatujen kanssa. Olutliitto tukee kaikkia toimenpiteitä, jotka edesauttavat oluenvalmistuksen säilymistä monimuotoisena.

Ajaa arvostusta

Olutliitto ajaa oluelle tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua. Olutliitto tukee kaikkia toimenpiteitä, jotka rikastuttavat oluen tarjontaa, myyntiä tai anniskelua Suomessa.

Edustaa oluenystäviä

Edustaa oluenystäviä ja muita oluenkuluttajia oluiden ja oluenpanon valinnanvapauden, laadun ja arvon säilymisen puolesta.

Toimii kansainvälisesti

Olutliitto on jäsenenä European Beer Consumer Unionissa (EBCU) ja osallistuu sen kanssa kansainväliseen toimintaan.

Vahvistettu Olutliitto ry. liittokokouksessa 2.4.2005