Tolkun olutpolitiikkaa jo viisitoista vuotta

Oluenkuluttajia ja olutseuroja yhdistävä Olutliitto täyttää tänään 15 vuotta. Yli 2000 jäsenen Olutliitto on yksi merkittävimmistä kuluttajajärjestöistä Suomessa. Nyt jos koskaan oluenkuluttajat tarvitsevat äänitorvensa tolkullisen alkoholi- ja olutpolitiikan puolesta.

Olutkulttuurimme on vahvassa murroksessa. Kotimaiset sityöoluet kasvattavat suosiotaan. Panimoteollisuus hakee muotojaan laajentamalla valikoimiaan. Olut on kavunnut pikkuhiljaa viinin rinnalle ruokajuomana sekä arjessa että juhlatilaisuuksissa.

Uusia pienpanimoita syntyy lähes yhtä kovaa vauhtia kuin 1990-luvun puolivälissä. Oluiden kirjo niin kaupoissa kuin jopa Alkossakin on laajempi kuin koskaan aikaisemmin. Oluen maistelusta ja kohtuullisesta nautiskelusta on tullut nuorten aikuisten ja varttuneempienkin harrastus – itse asiassa jopa trendi.

Silti oluesta tehdään päivittäisessä keskustelussa, lehtien palstoilla sekä radio- ja televisiokanavien puheohjelmissa syypää tuhansien suomalaisten ongelmajuomiseen.  Suomalainen olut- ja alkoholipolitiikka perustuu myytteihin, uhkakuviin ja kansanterveydellä pelotteluun. Olut nähdään syntipukkina niin nuorison turmeltumiseen kuin vanhusväestön alkoholisoitumiseen, rokulipäiviin ja rattijuopumisiin.

Suomi liittyi Euroopan Unionin täysjäseneksi 20 vuotta sitten. Samalla päivämäärällä 1.1.1995 purettiin alkoholijuomien tuonnin, viennin, valmistuksen ja tukkumyynnin monopolijärjestelmät. Keskiolutta alkoi saada kioskeista ja huoltoasemilta, ja mietojen alkoholijuomien mainonta vapautui. Sääntelyn purkaminen oli ajan henki. Niinpä poliitikot halusivat lakkauttaa jopa Alkon myyntimonopolin.

EU:n jäsenyyden myötä saimme kertaheitolla lähes 30 uutta ravintola- ja pienpanimoa. Hyviä olutravintoloita syntyi maakuntakeskuksiin ja niiden ulkopuolelle. Suomalaisten oluenystävien maku laajentui, kun yksityinen maahantuonti sallittiin. Me tuon ajan oluennautiskelijat saimme tehdä tuttavuutta Euroopan ja maailman laatuoluisiin omissa lähikuppiloissamme.

Suomen panimoiden oluenvalmistus kipusi ennätyslukemiin, peräti 470 milj. litraan vuodessa. Joka toinen A-olutlitra, ja keskioluestakin kolmannes, kumottiin ravintoloissa.

Viina-Suomesta oli tullut olutkulttuurimaa.

Nyt 20 vuotta myöhemmin Suomi on yhä EU:n jäsen. Mainontakielto on taas päällä. Keskiolutta kammetaan takaisin Alkoon. Raittiuspoliitikot ja terveysjärjestöt haluavat vahvistaa valtion viinamonopolia.

Panimoliiton jäsenyritysten tuotanto on pudonnut viidenneksellä alle 400 milj. litraan. Oluesta vain 15 prosenttia eli vajaa kuudesosa juodaan anniskelupaikoissa. Matkustajatuonti on räjähtänyt käsiin. Olut on viinamonopoli Alkolle enää marginaalinen palvelutuote.

Olut-Suomesta uhkaa tulla taas Viina-Suomi.

Olutliiton motto ”Juo vähemmän, mutta parempaa!” on kääntymässä muotoon ”Juo vähemmän, mutta entistä kalliimpaa!”. Se ei ole kenenkään etu; ei valtiovallan, pienvalmistajien, eikä meidän kuluttajien. Tähän peliin on saatava joku tolkku.

Olutliitto täyttää tänään 3. maaliskuuta 15 vuotta. Kohtuukäyttöön perustuva olutseuraliike on reilun neljännesvuosisadan ikäinen. Suomalainen panimoteollisuus ja pienpanimoyrittäjät, olutammattien parissa työskentelevät tuhannet ihmiset ja mallasohran viljelijät eivät tule toimeen ilman meitä kohtuukäyttäjiä ja oluiden nautiskelijoita.

Oluenkuluttaja ansaitsee tänään jos koskaan valtakunnallisen puolestapuhujansa. Olutliitto on päässyt viime vuosina salonkikelpoiseksi. Vaikka liitto onkin vain 30 rekisteröidyn olutseuran sateenvarjo-organisaatio sekä toimii ilman valtionapuja ja palkattuja työntekijöitä muutaman tuhannen eurojen vuosibudjetilla, meitä kuunnellaan asiantuntijana lainvalmistelussa sekä siteerataan lehtien palstoilla ja sähköisessä mediassa.

Suomessa käydään eduskuntavaalit 19. huhtikuuta. Kotimaisen oluen ja alan elinkeinojen puolustaminen on tärkeä peruste äänestämiselle ja ehdokkaan valinnalle. Minä ainakin äänestän olutmyönteistä ehdokasta, äänestä sinäkin.

Heikki Kähkönen
Olutliitto
Tolkku käteen -yhteisö ja Olutliitto ry järjestävät yhdessä lauantaina 11.4. Tolkkua holhoukseen -mielenilmauksen ja kansanedustajaehdokkaiden vaalipaneelin tolkullisen alkoholipolitiikan puolesta.

Mielenilmaus on klo 12 eduskunnan lisärakennuksen eli ns. Pikkuparlamentin edessä olevalla aukiolla.

Paneelikeskustelu on klo 14.30 Helsinki Beer Festivalin yhteydessä Kaapelitehtaalla. Altavastaajina ovat mm. sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty (kok.), Euroopan Parlamentin varapuhemies Olli Rehn. (kesk.) sekä kansanedustajat Pekka Haavisto (vihr.) ja Tom Packalén (ps.). Keskustelun vetäjänä on Radio Rockin juontaja Jussi Heikelä.