Valtakunnallinen kotiolutkilpailu 2017

Tuomarointia 2016 kotioluen EM-kisoissa Roomassa.

Vuodesta 1995 asti vuosittain järjestetty riippumaton kilpailu on Suomen Kotiolutyhdistyksen lakkauttamisen jälkeen toiminut (lähinnä nimellisesti) Perinteisen Oluen Seuran alaisuudessa. Tänä vuonna Olutliitto ry ottaa kilpailusta kopin. Kilpailu on tarkoitettu kaikille kotiolutta harrastuksenaan paneville.

Lisäykset / muutokset:

• 12.3.2017: Kilpailija voi osallistua usealla saman sarjan alle lukeutuvalla oluella, ylärajaa ei ole asetettu.
  • 24.3.2017: Sponsorit lisätty, palkintoja luvassa heiltä.

• Ilmoittautuminen viimeistään su 28.5., mielellään aiemminkin, jos tiedät osallistuvasi
    • Kilpailutoimikunta: kotiolut@olutliitto.fi
    • Ilmoittautumisen yhteydessä on valittava sarja ja oluttyyppi, jonka mukaisesti näyte pitää arvostella. Reseptin toimittaminen ei ole pakollista.
    • Kilpailuolutnäytteiden toimituksesta sovitaan kilpailutoimitsijan kanssa.
  • Näytteiden toimitus viimeistään su 4.6. (ellei toisin sovittu)
    • Olutta otetaan arvosteltavaksi 0,33-1,0l astioissa (mielellään lasipulloissa) ja niitä tarvitaan neljä jokaisesta olutnäytteestä. Pullojen ei tarvitse olla keskenään samanlaisia. Pulloissa ei saa olla etikettejä
    • Näytteiden toimittamisen yhteydessä näytepulloihin merkitään numerokoodi.
  • Kilpailun tulokset ilmoitetaan sähköpostitse kullekin kilpailijalle su 2.7. mennessä

Yllä olevaan sähköpostiosoitteeseen saa totta kai olla yhteydessä, jos on mitä vaan kysyttävää kilpailuun liittyen.

Kilpailun sponsorit

Arvosteltavat olutnäytteet

Arvosteltaviksi tarkoitetut olutnäytteet toimitetaan kilpailun toimitsijoiden kanssa sovittuun paikkaan. Kilpailijan on pidettävä huolta siitä, että näytteet on pakattu kestämään kuljetusta. Olutliitto ei vastaa kuljetuksessa rikkoutuneista, pilaantuneista, tai kadonneista näytteistä.

Toimitsijoiden ja tuomareiden turvallisuuden sekä varastona toimivan tilan siisteyden varmistamiseksi yksi näytepulloista pidetään huoneenlämmössä vähintään yksi vuorokausi, jonka jälkeen se avataan huoneenlämpöisenä. Pullo jätetään pöydälle ja jos olut kuohuu selvästi ulos pullosta, kyseisen kilpailunäytteen muut pullot viemäröidään ja kilpailunäyte hylätään.

Arvostelu

Kilpailuun lähetettävät oluet arvostellaan sen mukaan, miten ne sopivat ilmoitettuun oluttyyppiin sekä kuinka onnistuneita ne ovat. Valmistusmenetelmä ei vaikuta arvosteluun. Arvostelu suoritetaan sokkomaisteluna, eivätkä tuomarit tiedä kenen olut kulloinkin on arvosteltavana. Tuomareille kerrotaan kustakin oluesta ainoastaan kilpailijan ilmoittama oluttyyppi, muita tietoja ei paljasteta tuomareille ennen arviointia.

Tuomarit arvioivat jokaisen oluen pareittain käyttäen BJCP Beer Scoresheetiä sekä pisteyttävät oluet 0-50 pisteen skaalalla. Tuomariparin pitää olla viiden pisteen tarkkuudella yksimielisiä, muuten pyydetään vielä kolmannen tuomarin mielipidettä. Tuomariparin valitsemat kategorian parhaat oluet menevät jatkoon, jonka jälkeen koko tuomaristo laittaa ne paremmuusjärjestykseen.

Tuomarina toimiva henkilö ei saa osallistua sarjaan, jossa tuomaroi. Tuomaristossa on tyypillisesti olutalan ammattilaisia, kokeneita kotipanijoita sekä olutharrastajia tai –toimittajia. Tuomareita ei ole mahdollista nimetä kuukausia etukäteen.

Kilpailijalla on mahdollisuus saada yhteenveto tuomareiden kommenteista omista oluistaan.

Palkinnot

Kilpailussa palkitaan kokonaisuutena parhaiten menestynyt ”Vuoden kotipanija” sekä kunkin sarjan paras olut. Tuomarit valitsevat vuoden kotipanijan lisäksi mahdollisesti muitakin kotipanijoita edustamaan Suomea kotioluen EM-kisoissa. Sen lisäksi vuoden kotipanijalle sekä joka sarjan voittajille on luvassa palkintoja kilpailun sponsoreista.

Sarjat

Alla on lueteltu kilpailuun kuuluvat viisi sarjaa sekä niihin kuuluvat BJCP-oluttyylit. Oluen valmistukseen voi käyttää maltaita, viljaa, uutteita, vettä, humalaa, hiivaa sekä muita yleisesti oluen valmistuksessa käytettäviä raaka-aineita. Valmistusmenetelmää ei ole rajattu.

Ohjearvoissa on väriä kuvailtu silmämääräisesti ja katkeruus ilmoitettu EBU -yksikköinä. Näiden määrittäminen on yleensä kotioloissa hankalaa, joten kyseiset kohdat ovat suuntaa-antavia. Arviointi suoritetaan vain ja ainoastaan aistinvaraisesti.

Kilpailun sarjat on Beer Judge Certification Programin mukaisia. Luokkiin viitataan numerolla ja kirjaimella, jotka vastaavat vuoden 2015 tyylikuvauksia: http://bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

Sarja 1: Lager

• 20B American Stout
  • 20C Imperial Stout

Sarja 5: Muut oluttyylit

Tähän sarjaan voi ilmoittaa kaikki muut BJCP:n viralliset oluttyylit. Oluet arvioidaan mutta ei laiteta paremmuusjärjestykseen.