Edistämme ja vaalimme olutkulttuuria

Olutliitto on kansallinen, riippumaton oluenkuluttajain yhdistysten yhteenliittymä.

Edistämme ja vaalimme olutkulttuuria

Olutliitto ry on oluenkuluttajien valtakunnallinen ja riippumaton etujärjestö. Olutliiton tehtävänä on puolustaa oluenkuluttajien oikeuksia sekä vaalia olutkulttuuria toimien oluen monipuolisen tarjonnan säilymisen puolesta. Olutliittoon kuuluu 32 itsenäistä ja rekisteröityä olutseuraa tai yhdistystä. Olutliitto on jäsenenä European Beer Consumers Unionissa (EBCU) ja osallistuu sen kanssa kansainväliseen toimintaan.

AJANKOHTAISET

UUTISET

Filter

Suomen Olutseuran Juha Sinisalo on Vuoden Olutseuralainen

Olutseuroja ja oluenkuluttajia edustava Olutliitto palkitsi liittokokouksensa yhteydessä Suomen Olutseuran puheenjohtajan Juha Sinisalon Vuoden Olutseuralainen…
Uutiset ja kannanotot

Suomen Paras Olut valitaan kesäkuun alussa!

Suomen Paras Olut -kilpailu käynnistyy 8. huhtikuuta tuomarihauilla, kilpailuoluita voi ilmoittaa 11.4. alkaen. Kyseessä on…

Olutliiton Paha Nuutti 2022 on SARS-CoV-2-virus

Olutliitto on valinnut SARS-CoV-2-viruksen Pahaksi Nuutiksi vuodelle 2022. Paha Nuutti on nimitys, jonka Olutliitto voi…

Olutvaikuttaja André Brunnsberg on Hyvä Tuomas 2021

Olutliiton vuosittainen kiertopalkinto jaetaan ansiokkaasta työstä olutkulttuurin hyväksi aina Tuomaan päivänä 21. joulukuuta. Vuoden 2021…

Olutliiton Valtakunnallisen Kotiolutkilpailun 2021 voitto Jani Hietalalle

Vuoden Kotipanijaksi 2021 on valittu Jani Hietala Kontiolahdelta. Kokonaisuudessaan kilpailussa oli mukana 89 kotioluentekijää ja…
Uutiset ja kannanotot

Olutliiton häirintäkyselyssä korostui ammattilaisten osaamisen vähättely

Olut- ja panimoalan liittyviä häirintätapauksia on tullut ilmi useita ympäri maailmaa vuoden 2021 aikana. Myös Suomessa…
Jäsenseurat

Mukaan toimintaan?

Varsinaisena jäsenenä Olutliitossa voi olla oikeuskelpoinen yhdistys. Suurin osa jäsenistä onkin rekisteröityneenä yhdistyksenä toimivia olutseuroja.
Jäsenet tukevat Olutliiton tärkeää toimintaa sekä pääsevät vaikuttamaan liiton toiminnan suunnitteluun ja sen hallituksen valintaan. Liittymällä jäseneksi varmistatte myös, että olutseuranne saa tiedon Olutliiton tärkeimmistä tapahtumista ja uutisista.

OLUTLIITTO

SOMESSA

Viikko aikaa hakea Suomen Paras Olut -kilpailun tuomariksi. Et tarvitse aikaisempaa tuomarikokemusta ja kaikki tuomarit koulutetaan ennen kisaa.

Tuomariksi ilmoittautunut sitoutuu tuomaroimaan kahdeksi päiväksi 11-12.6. Helsinkiin sekä osallistumaan 24.5. klo 18 etänä pidettävään ...koulutukseen. Tuomariksi ilmoittautuminen tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Kiinnostuksensa tuomariksi voi ilmoittaa myös, vaikkei olisi aiemmin toiminut kilpailussa tuomarina. Kilpailun johtaja päättää uusien tuomarien hyväksymisestä henkilökohtaisesti sähköpostilla.

Kilpailun johtaja valitsee ilmoittautuneista ne, jotka pääsevät tuomaristoon ja ilmoittaa heille noin kaksi viikkoa ennen tuomarointeja sähköpostilla!

Ilmoittaudu suomenparasolut.fi.

#olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople #beerjudging #olutliitto #suomenparasolut #suomenparasolut2022 @suomenparasolut

Panimo, muista ilmoittaa oluesi 15.5. mennessä Suomen Paras Olut -kilpailuun! Oluenystävä, tuomarihaku on auki 15.5. asti samassa osoitteessa!

Kilpailusta on panimolle sekä kaupallista että markkinoinnillista hyötyä. Katso vaikka mitä viime vuoden voittaja, Olarin Panimo sai ...kisavoitosta:

”Suomen Paras Olut 2022 -kilpailun voitto ja sen uutisoiminen mediassa lisäsi tunnettuvuuttamme voimakkaasti mm. Espoon alueella ja kolminkertaisti myymälämme kävijämäärän syksyn aikana, kun ihmiset halusivat tutustua voittajapanimoon ja sen oluisiin, ” kertoo Olarin Panimon oluentekijä Ville Leino. ”Vaikka itse voittajaolutta, Runawayta ei ollut heti saatavilla, kuluttajat ostivat muita oluita. Kun saimme tehtyä lisää, niin 1000 l erä loppui heti kahdessa päivässä. Edelleen, reippaasti yli puoli vuotta kilpailun jälkeen, voittajanolut on myydyin tölkkituotteemme. Kilpailu kokonaisuudessaan virkisti sekä oman myymälämme että kauppamyyntiä ja nosti meidän kuluttajien tietoisuuteen vielä paremmin.”

Ilmoita oluesi 15.5. mennessä: https://suomenparasolut.fi/

#olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople #suomenparasolut #suomenparasolut2022 @suomenparasolut @olarinpanimo
@pienpanimoliitto @panimoliitto

Oikein kuplivaa vappua Olutliitolta!

Kokeile erilaisia oluita vappuherkkujen kanssa:

Kilistely: Hapanoluet, kuten berliner weisset, sour alet, raikas vaalea lager tai pils.

Silliaamiainen: vaalea vehnäolut, lager tai kevyemmät NEIPA-oluet.

Nakit ja ...perunasalaatti: Lager, pils, APA tai IPA.

Kevään ensimmäinen grillaus: Lihat: Tummat lager-oluet, bockit ja IPA-olut— tai sen kevyempi vaihtoehto APA. Kasvikset: Vaaleat vehnäoluet tai sameat NEIPA:t.

Munkit ja tippaleivät: Marjainen ja hedelmäinen berliner weisse, krie, lambic, sitrusmainen NEIPA tai katkeroinen IPA.

Alkoholittomien oluiden kohdalla toimivat samat oluttyylit, onneksi niitäkin löytyy nykyään melkein joka oluttyylistä. Alkoholiton olut maistuu aina hieman kevyemmältä kuin holillinen serkkunsa, joten ne kannattaa nauttia hieman kylmempänä!

#olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople #olutjaruoka #oluttajaruokaa #beerandfoodpairing #beerandfood #olutliitto #vappu #oluttieto

Hyvää saksalaisen oluen päivää eli Tag des deutschen Bieres!

Yli viisisataa vuotta sitten, 23.4.1516 herttua Wilhelm IV sääti Baijerissa, nykyisen Saksan alueella oluenpanon puhtaussäädöksen, Reinheitsgebotin. Tämä suomeksi Puhtauslaki on, tosin tarkennuksin, edelleen ...voimassa. Siksi tämä päivä onkin nimetty saksalaisen oluen päiväksi, Tag des deutschen Bieres.

Reinheitsgebotin mukaan oluen valmistuksessa ei saa käyttää muita kuin neljää raaka-ainetta: humalaa, mallasta, hiivaa ja vettä. Tosin hiiva on tunnistettu vasta parisataa vuota myöhemmin, joten sitä ei alkuperäisessä säädöksessä ollut. Meidän hyvin tuntemamme nimikin on myöhempää perua, säädös on nimetty Reinheitsgebotiksi vasta ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Alun perin Puhtauslaki koski vain Baijerin aluetta, mutta vähitellen säädös ulottui koskemaan koko Saksaa.

Päivän kunniaksi kuva European Beer Consumers Unionin delegaateista viime kokouksessa, Saksan Bambergissa.

Prost!

#olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople #germanbeerday #tagdesdeutschenbieres #olutliitto #oluttieto #ebcuofficial #ebcu @ebcu_official

Suomen Paras Olut - Instassa esitellään kilpailun sponsorit. Käy kurkkaamassa!

#olut #olutta #beer #malt #vikingmalt @viking_malt #suomenparasolut2022 #suomenparasolut @suomenparasolut

PANIMO, ILMOITA OLUESI SUOMEN PARAS OLUT -KILPAILUUN 15.5. MENNESSÄ!

Käy katsomassa tarkemmat tiedot nettisivuilla suomenparasolut.fi.

#olut #olutta #suomenparasolut2022 #suomenparasolut @panimoliitto @pienpanimoliitto @suomenparasolut

Hyvää pääsiäistä Olutliitolta!

Tässä Suomen Paras Olut 2021 -sarjavoittajista koostettu pääsiäisen juhlapöydän juomasuositukset:

Alkuun: Prykmestar Keller 5,0 t%, Vakka-Suomen Panimo, Sulku Pils 5,2 t%, Kanavan Panimo sekä OLVI Rye Mild Neipa 2,5 t%, Olvi

...Kanamunaruokien kanssa: ja Vehnä 4,7 t%, Hailuodon Panimo ja Runaway 7,1 t%, Olarin Panimo

Lampaanpaistin/seitanpaistin kera Bock’s Dunkel 4,9 t%, Bock’s Corner Brewery ja DBA Big Momma 10,4 t%, Olarin Panimo

Rahkajälkiruokien kera Zesty Case 5,3 t%, Olarin Panimo ja Kaksi Kotia Vailla Humalaa 5,6 t%, Fiskarsin Panimo

Suklaan kera Ikiiurso 12,0 t%, Panimoyhtiö Hiisi ja Party Smoosh 5,0 t%, CoolHead Brew

@suomenparasolut #suomenparasolut #olut #olutta #beer #suomenparasolut2021 #olutjaruoka #oluttajaruokaa #beerandfoodpairing #beerandfood #beerglass #glassofbeer #olutliitto #oluttieto

Onneksi olkoon Vuoden Olutseuralainen 2022 Juha Sinisalo! Olutliitto palkitsee vuosittain liittokokouksensa yhteydessä henkilön, joka toimii pyyteettömästi olutseuratoiminnan puolesta. Tänä vuonna palkinnon sai Suomen Olutseuran puheenjohtaja Juha Sinisalo, joka on erittäin hyvä esimerkki ...aktiivisesta olutseuralaisesta.

Olutseurat saivat lähettää ehdotuksiaan Vuoden Olutseuralaiseksi, joista Olutliiton hallitus päätti palkinnon saajan.

#vuodenolutseuralainen #olutliitto #olutseura #suomenolutseura #olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople
Kuva @suomen_olutseura

@juhasinisalo

Suomen Paras Olut 2022 - kilpailu käynnistyy tänään!

Tärkeitä päivämääriä:

8.4.-15.5. tuomarihaku Suomen Paras Olut -nettisivuilla
11.4.-15.5. kilpailuoluiden ilmoittaminen nettisivun kautta
24.5. tuomarikoulutus (etänä)
9-10.6. oluiden toimitus ...kilpailuun
11-12.6. tuomarointi
12.6. finaalituomarointi
Syyskuu lopullisten tulosten julkistus ja tapahtuma

Katso lisää suomenparasolut.fi.

#olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople #olutliitto #suomenparasolut #suomenparasolut2022 @suomenparasolut @panimoliitto @pienpanimoliitto

Kattojärjestömme @ebcu_official kokouksessa Bambergissa oli näin paljon oluenkuluttajaa edustavia hahmoja ympäri Eurooppaa!

#olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople #olutliitto #ebcu #ebcuofficial

Olutliiton kattojärjestö European Beer Consumers Union kokoustaa puheenjohtajansa Bo L. Jensenin johdolla tänään ja huomenna Saksan Bambergissa.

Aiheina mm. jäsenmaiden raportit, Ukrainan tilanne, olut ja ruoka, koulutus ja paljon muuta. Paikalla livenä yli 20 edustajaa eri maista ...ja etänä Zoomin välityksellä vielä kymmenisen lisää.

@ebcu_official #ebcu #olut #olutta #beer #olutihmiset #beerpeople #olutliitto #olutseura

Muistutuksena oluenystäville! Voit lahjoittaa helposti rahaa Ukrainan sodan urheille Olutliiton avustuslippaan kautta mobilepaylla, maksukortilla tai tilinumerolla, linkki biossa.

Olemme keränneet jo 1412 euroa ja toivomme, että oluenystävillä on antaa tukea vaikka oluttuopin hinnan ...verran.
Ja olutseurat haastamme mukaan myös! Lahjoitusaika päättyy 9.4.

#slavaukraini #olutliitto