Olutliitto tukee Pienpanimoliiton ehdottamaa lakimuutosta: Oluen etämyynti sallittava!

Olutliitto tukee Pienpanimoliiton ehdottamaa väliaikaista muutosta alkoholilakiin, joka sallisi pienpanimoille itse valmistaman alkoholijuomien etämyynnin ja kuljetuksen kuluttajan kotiin asti, perusteena koronakriisin aiheuttamat merkittävät haitat pienpanimoiden toimintaan. Muutos olisi voimassa vuoden 2020 loppuun.

Olutliitto tukee lakialoitetta, koska suomalaiselle kuluttajalle ja olutseuroille olisi tässä tilanteessa, missä fyysistä kontaktia ja liikkumista tulee välttää, huomattavaa hyötyä siitä, että oluenystävä voisi tilata kotiin haluamaansa suomalaista pienpanimo-olutta ja näin tukea paikallista oluttuotantoa turvallisesti.

Olutliitto katsoo myös, että monelle pienpanimoille etämyynti tarjoaisi uuden myyntikanavan, joka saattaisi helpottaa yritysten tilannetta ja jopa selviytymistä huomattavasti. Olutliitto pitää monipuolista pienpanimokenttää osana nykyistä suomalaista olutkulttuuria ja haluaa tukea sen säilymistä.

Tällä hetkellä alkoholin etämyynti on sallittu vain ulkomaisille toimijoille EU:n sisällä. Suomeen pystyy siis tilaamaan olutta ulkomaisista verkkokaupoista, kuten myös Suomesta ulkomaille. Tämä asettaa suomalaiset pienpanimot eriarvoiseen asemaan kansainvälisiin verkkokauppoihin nähden, varsinkin nyt kun kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut koronavirusepidemian takia juomien kotiinkuljetusta suosivaksi.

Katso Pienpanimoliiton tiedote.

Katso Pienpanimoliiton muutoslakiesitys alkoholilakiin.

Lisätietoja:

Olutliitto puheenjohtaja Anikó Lehtinen, 0407381670 puheenjohtaja@olutliitto.fi

Olutliitto on suomalaisen oluenkuluttajien edunvalvontaliitto joka edustaa yli 2000 oluenystävää jäsenjärjestöjensä kautta.  Olutliitto ry on oluenkuluttajien valtakunnallinen ja riippumaton etujärjestö. Olutliiton tehtävänä on puolustaa oluenkuluttajien oikeuksia sekä vaalia olutkulttuuria toimien oluen monipuolisen tarjonnan säilymisen puolesta. Olutliitto on jäsenenä European Beer Consumer Unionissa (EBCU) ja osallistuu sen kanssa kansainväliseen toimintaan.