Tiedotteet

Perheyrittäjä Petri Heino on Hyvä Tuomas 2022

Olutliiton vuosittainen Hyvä Tuomas -kiertopalkinto jaettiin ansiokkaasta työstä olutkulttuurin hyväksi Tuomaan päivänä 21. joulukuuta. Vuoden 2022 Hyvä Tuomas on Heino Groupin perheyrittäjä Petri Heino.

Petri Heino, Hyvä Tuomas 2022

Kunnianosoitus myönnettiin tänä vuonna olutalan vahvalle taustavaikuttajalle, olutkulttuurin kehityksen mahdollistajalle Petri Heinolle, 59. “Heinolla on ollut taito kerätä joukkueeseensa vahvoja osaajia ja uskallusta luottaa heidän näkemyksiinsä. Hänellä on yrittäjän intohimo tehdä visioista kuluttajaa palvelevaa todellisuutta”, perustelevat valintaa sen tehneet aiempien vuosien Hyvät Tuomaat.

Heino Groupin toimitusjohtaja Petri Heino on tehnyt liki 40 vuotta työtä olutkulttuurin hyväksi Suomessa, paljolti kulisseissa ja poissa julkisuudesta. Kun alkoholijuomien maahantuontimonopoli Suomessa purkautui, Heino lähti ennakkoluulottomasti tuomaan maahan uusi tuotteita. Muun muassa brittiläisen real alen tulolla Suomeen oli Heinolla tärkeä rooli. Nyt Heino Group on entistä vahvemmin mukana juoma- ja ravintolatoiminnassa Fiskarsin Veitsitehdas -kompleksin jäsenenä, johon kuuluu useampi kotimainen panimo ja maahantuontiyritys.

Kohonneiden kustannusten vaikutus ostovoimaan ja kulutuskysyntään aiheuttavat epävarmuutta tulevalle vuodelle. Heino katsoo kuitenkin tilanteen hyviä puolia: “Oluen maailma on monipuolisempi kuin koskaan ja vain mielikuvitus rajaa uusien tuotteiden kirjoa. Ilahduttavaa, että myös perinteisimmille tuotteille annetaan taas vahvemmin niille kuuluva arvo. Haluamme olla osaltamme varmistamassa näinä haastavina aikoina pienpanimoalan vaahtoavaa elinvoimaa ja kehitystä suurien toimijoiden rinnalla.”

“Monipuolinen olutvalikoima sekä kotimaisista että ulkomaisista tuotteista on ehdottomasti olutkuluttajan etu”, toteaa valinnasta Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen. “Petri Heino on pitkään vaikuttanut oluttyylien saatavuuteen ja näin mahdollistanut uusiinkin oluttyyleihin tutustumiseen. On tärkeää muistaa oluen kaupallisia toimijoita, jotka osaltaan kehittävät olutkulttuuria.”

Hyvä Tuomas on Olutliiton vuosittain jakama palkinto ansiokkaasta työstä olutkulttuurin hyväksi ja nimityksen valitsevat aiemmin palkinnon saaneet. Tänä vuonna jaettava tunnustus on järjestyksessä 29. Palkinto julkistetaan aina Tuomaan päivänä, jolloin on perinteisesti rauhoituttu joulunviettoon.

Aikaisemmat Hyvät Tuomaat:

Hyvät Tuomaat

• 2021: André Brunnsberg, oluttuomari, -vaikuttaja ja -järjestöaktiivi
  • 2020: Reino Aikasalo, ohranjalostaja
  • 2019: Mariaana Nelimarkka, toimittaja ja Jussi Rokka, toimittaja
  • 2018: Olli Majanen, Bryggeri Helsingin ravintolapäällikö, olutsommelier ja Rakuuna Oy:n toimitusjohtaja
  • 2017: Mikko Salmi, olutkouluttaja, tietokirjailija ja kokenut oluenpanija
  • 2016: Timo Huttunen, ETM, mallastuksen asiantuntija, panimomestari
  • 2015: Esko Pajunen, olutalan grand old man ja Tuomas Markkula, panimomestari
  • 2014: Pertti Oksa, panimoyrittäjä, ravintoloitsija ja Sakari Nupponen, päätoimittaja
  • 2013: Lassi Puupponen, pienpanimokouluttaja
  • 2012: Ilkka Hyttinen, panimomestari